Vezetéstechnikai tanácsok – Vészfékezés
Mire figyelj? Hogyan tudod csökkenteni a baleset esélyét?Összeszedtük neked, hogy mire kell ügyelned gurulás közben (is).
- Először a hátsó féket kezded el nyomni. Ilyenkor a motor hátulja kissé összeül, stabilizálódik. A kerék blokkolását el kell kerülnöd, hiszen úgy a motor kevésbé lassul, ráadásul irányíthatatlanná is válik, és megpróbál kitörni oldalra. Finom lábmunkával a blokkolás határán tudod tartani a gumit.
- Az első fékkel is elkezded a fékezést. Csak semmi hirtelen mozdulat, hiszen a tapadást fel kell építeni. Ahogy az első teleszkóp összeül, a motor súlypontja egyre előrébb billen, az első gumi annál jobban kilapul, tapadó felülete megnő, így nagyobb fékezést tesz lehetővé. Ezzel párhuzamosan a hátsó keréken csökkented a fékerőt, hiszen ott éppen fordítva történik minden, csökken a terhelés, így könnyebben megcsúszik a gumi.
- Egyre erősebben húzod a fékkart. Ha a gumi megcsúszik, csökkented a kézerőt. Ösztönösen teljesen elengednéd a féket, akkor viszont megszűnik a fékhatás, ami vészfékezésnél ugyancsak nem jó. Ahogy a hátsó kerék emelkedni kezd, hátrébb csúszol. Hatékonyabb a fékezés, ha mindkét kerék a földön van.
Mindez leírva még egyszerűnek is tűnhet, mégsem az. Váratlan helyzetben az egészet a másodperc tört része alatt kell tudnod lezongorázni. Éppen ezért rendszeresen gyakorold a vészfékezést! De csak olyan helyen, ahol másokat nem veszélyeztetsz. Ne feledd, csak olyan gyorsan szabad menni, hogy bármikor biztosan meg tudj állni!