Vezetéstechnikai tanácsok – Vészfékezés

Mire figyelj? Hogyan tudod csökkenteni a baleset esélyét?Összeszedtük neked, hogy mire kell ügyelned gurulás közben (is).

Vészfékezés

  1. Először a hátsó féket kezded el nyomni. Ilyenkor a motor hátulja kissé összeül, stabilizálódik. A kerék blokkolását el kell kerülnöd, hiszen úgy a motor kevésbé lassul, ráadásul irányíthatatlanná is válik, és megpróbál kitörni oldalra. Finom lábmunkával a blokkolás határán tudod tartani a gumit.
  2. Az első fékkel is elkezded a fékezést. Csak semmi hirtelen mozdulat, hiszen a tapadást fel kell építeni. Ahogy az első teleszkóp összeül, a motor súlypontja egyre előrébb billen, az első gumi annál jobban kilapul, tapadó felülete megnő, így nagyobb fékezést tesz lehetővé. Ezzel párhuzamosan a hátsó keréken csökkented a fékerőt, hiszen ott éppen fordítva történik minden, csökken a terhelés, így könnyebben megcsúszik a gumi.
  3. Egyre erősebben húzod a fékkart. Ha a gumi megcsúszik, csökkented a kézerőt. Ösztönösen teljesen elengednéd a féket, akkor viszont megszűnik a fékhatás, ami vészfékezésnél ugyancsak nem jó. Ahogy a hátsó kerék emelkedni kezd, hátrébb csúszol. Hatékonyabb a fékezés, ha mindkét kerék a földön van.

Mindez leírva még egyszerűnek is tűnhet, mégsem az. Váratlan helyzetben az egészet a másodperc tört része alatt kell tudnod lezongorázni. Éppen ezért rendszeresen gyakorold a vészfékezést! De csak olyan helyen, ahol másokat nem veszélyeztetsz. Ne feledd, csak olyan gyorsan szabad menni, hogy bármikor biztosan meg tudj állni!

SZPONZOROK

Shox motoros áruház

GRSP Magyarország Egyesület

Fast Ride Motoros magazin