Téli motorozás
A motoros szezon sokaknak nem ér véget a hűvösebb idő beköszöntével. A téli motorozáshoz ma már nincs szükség öt-hat réteg ruházatra és az átlagnál jóval nagyobb bátorságra, tudásra.
A motoros szezon sokaknak nem ér véget a hűvösebb idő beköszöntével. A téli motorozáshoz ma már nincs szükség öt-hat réteg ruházatra és az átlagnál jóval nagyobb bátorságra, tudásra. Amit viszont érdemes számba venni az az, hogy a 20-30 fokos melegben használt ruházatunk és felszerelésünk megfelel-e Mindenszentek vagy Mikulás környékén is.
A legfontosabb: Ne maradj észrevétlen! Légy feltűnő!
Párás, ködös időjárás esetén a látótávolság a töredékére csökkenhet, az autósok csak jóval később vehetik észre a motorost. Érdemes fényvisszaverő betétekkel készült ruházatot használni, vagy elasztikus – nem a benzinkutakon kapható – láthatósági mellényt és élénkebb színű bukósisakot viselni. Erre a célra a víz- és szélálló esőruhák is alkalmasak, ha elég élénk színösszeállításúak.
Fontos, hogy ne csak minket lássanak, mi is vegyük észre időben a körülöttünk közlekedőket. Télen – főleg alacsony sebességnél – a bukósisakok plexije könnyen bepárásodik, ami kellemetlen szituációkat okozhat, ha későn vesszük észre, hogy fékeznünk kellett volna. Ennek elkerülésére használhatunk orrvédős maszkot, páramentesítő anyaggal átitatott előre csomagolt plexitörlő kendőt, plexire ragasztható páramentesítő fóliát, vagy akár 100% páramentes sisakplexit is.
Legtöbben a téli motoros öltözködést gondolják körülményesnek, pedig a sízőkhöz hasonlóan, a motorosoknak sincs szüksége - az évek óta a ruhásszekrényben porosodó - minden göncöt előszedni és egyszerre mindet felvenni. Tudnunk kell, mitől és miért fázunk. Fázunk a hideg menetszéltől, nedvességtől és az elégtelen vérkeringéstől, amit szorosra húzott csizmával illetve kesztyűvel tudunk okozni magunknak.
A téli motoros csizmák könnyűek, vízállóak és a bélésükbe integrált fém fólia nem engedi a lábakat kihűlni. A kesztyűk hasonlóak a síkesztyűkhöz, viszont esésnél védelmet nyújtó protektorokkal vannak kiegészítve és jobb a fogásérzet, hogy minden kart, kapcsolót könnyedén tudjunk kezelni.
A megfelelően meleg protektoros dzsekik és nadrágok legtöbbször kopásálló textilből készülnek, melyekbe teflon anyagú klímamembránt varrnak. A membrán szerepe kettős: a menetszelet és a vizet kívül tartja, viszont a verejtéket kipárologtatja a ruhából. Ez nagyon fontos, mert télen is izzadunk és ha az izzadtság a ruhában maradna, könnyen összeszedhetnénk egy kiadós megfázást. A membránok mellett a ruhákban vékony, de jól hőszigetelő thermobélés is van, mert így nincs szükség három pulóverre és két jégeralsóra, amiben a mozgásunk elég korlátozottá válik. Léteznek még elektromos fűtőszállal ellátott ruhák és kesztyűk, melyeket a motor elektromos rendszerére csatlakoztatva - egy szabályzó segítségével - a kívánt belső hőmérsékletűre tudunk melegíteni.
Akik esetleg télen is szívesebben hordanak bőrruhát vagy extrém fázósak, azoknak nyújtanak megoldást a vékony és könnyű alsóruhák, aláöltözők. Az olcsóbbak pamutból készülnek, de az igazán profik ma már nem természetes alapanyagúak, működésük a teflonmembránhoz hasonló: jól tartják a meleget, de - a pamuttal ellentétben - a párát elvezetik. Hasonló anyagokból a sisak alá felvehető maszkot és nyakmelegítőt is használhatunk. Ha pedig a motoros kabátunk nem elég hosszú vagy könnyen felcsúszik, akkor hordhatunk elasztikus, tépőzáras vesevédőt, ami meggátolja a vesetájék kihűlését, megspórolva ezzel egy doboz antibiotikum árát.
Saját felszerelésünk így már rendben van, érdemes még a motort feltérképezni. Ruházatunk mellett sokat segít egy a gyáritól magasabb szélvédő, amely jobban „takar” bennünket a menetszéltől és egy hosszabb nyári túra során is jól használható. A kormányra szerelhetünk thermobéléses textil kézvédőt, kézzsákot vagy szabályozható hőmérsékletű, elektromos fűtőszálas markolatot is. Tíz téli motorosból nyolc ezt választja, mert nagyon jó hőérzetet ad.
Robogósok további téli extrákat vehetnek maguknak. Számukra külön készítenek a gumigyártók speciális téli gumikat, melyek vízen és hideg aszfalton jobb tapadást biztosítanak. Végül felszerelhetnek még akár szél- és vízálló lábtakarót is, mellyel szinte bármilyen időjárási körülmények között járhatnak a kétkerekűvel.