Motoros légzsák

A legnagyobb biztonságot egy olyan protektor jelentheti, amely kizárólag baj esetén lép működésbe, azon kívül észrevétlenül lapul.

A közlekedésben a motorosok testi épsége nagyobb kockázatnak van kitéve, mint a személygépkocsival közlekedőké. Míg a fém kaszniban ülőket passzív biztonsági eszközök sokasága (biztonsági öv, energiaelnyelő zónák, fejtámla, stb.) védik, addig a két keréken utazók teste egy baleset során közvetlenül van kitéve sérülésnek. A motoros ruhákban lévő protektorok sokat felfognak ugyan egy ütközés energiájából, de csak bizonyos helyeken találhatók meg, jellemzően az ízületeknél (váll, könyök, térd, csípő), illetve néhány fontosabb helyen (gerinc, sípcsont, alkar, mellkas). Ezek a protektorok azonban nem lehetnek sem túl vastagok sem túl nagy felületűek, hiszen akkor akadályoznák a motorost a mozgásban.

Légzsákos motoros kabát

Légzsákos motoros kabát

A légzsákos motoros dzseki egy magyar mérnök, bizonyos Straub Tamás ötlete, aki 1977-ben be is jegyeztette szabadalmát. Találmánya azonban jóval megelőzte korát, akkoriban még nem igazán keltett túl nagy érdeklődését. Több mint két évtizeddel később, a szabadalmi védelem lejárta után egy japán úr „ismét feltalálta” a légzsákos dzsekit, és egy csapásra számos nemzetközi elismerést és egy rakás pénzt söpört be vele.

Légzsákos motoros védőruhák

Légzsákos motoros védőruhák

Mint a legtöbb különleges felszerelést, a légzsákos motoros ruhát is a versenysportban kezdték el fejleszteni. 2006-ban mutatták be az első légzsákos bőrruha prototípust, ami egy esést követően felfújódva megvédi a motoros hátát, mellkasát, belső szerveit és nyakát.
Egyre több gyártó kínál utcára való motoros dzsekit vagy mellényt légzsákkal. A bonyolult technika azonban nagyon megdrágítja ezeknek a ruhadaraboknak az árát, ami egyelőre hátráltatja elterjedésüket. Bár Angliában már elgondolkodtak azon, hogy kötelezővé tegyék a viselését a motoros számára.

Hogyan működik?

Elcsúszás vagy karambol esetén a nyitószerkezet egy CO2 patront aktivál, ami a másodperc tört része alatt fújja fel a ruhába rejtett légzsákokat. Sejteni lehet, hogy a rendszer legbonyolultabb eleme maga a nyitószerkezet. Vajon mire aktiválódik? Többféle megoldás létezik. A legegyszerűbb egy sima rögzítő kábel, ami a motort köti össze a vezetővel. Amit a motoros leesik a járműről, megrántja a kábelt, és ez hozza működésbe a légzsákokat. Jóval bonyolultabb, de biztonságosabb az a rendszer, ami a motor dőlésszögét és lassulását vizsgálja, és az adatok folyamatos kiértékelése alapján dönt, mikor kell akcióba lépnie.

Hogyan működik?

SZPONZOROK

Shox motoros áruház

GRSP Magyarország Egyesület

Fast Ride Motoros magazin