Világító motoros ruha
Ledes világítással ellátott világító motoros dzseki
Talán még a régi időkből való az a rossz beidegződés, hogy a motoron fekete ruhákba kell öltözni. Valóban volt benne ráció, hiszen a fekete bőrön nem látszódnak az olajos kéznyomok, így akár évtizedeket is lehúzhatott valaki ugyanabban a bőrdzsekiben.
Mostanra sok minden megváltozott, többek között a motorok megbízhatósága. A modern gépeket már nem kell (legtöbbször nem is lehet) az út szélén megjavítani, sokaknál még egy alap szerszámkészlet sincs az ülés alatt. Az olajos kéz kiment a divatból.
Világító bukósisak
A bukósisakra szerelt fényforrás extra feltűnést biztosít. Három különböző megoldást mutatunk itt be, bár a variációk száma végtelen, és csak a fantázia szabhat neki határt.
Úgy tűnik az utóbbi években a „látni-látszani” alapelv egyre inkább a „látszani” irányába tolódik el. Az autósokat nem sarkallják nagyobb odafigyelésre, helyette a forgalom védtelenebb résztvevőit ösztökélik feltűnőbb megjelenésre. A láthatósági mellény lakott területen kívül, rossz látási viszonyok között kötelező minden gyalogos és kerékpáros számára, és így minden gépjármű ajánlott tartozéka kell legyen, hiszen ha bármilyen okból el kell hagyni a járművet, a vezető rögtön gyalogossá válik.
Vezetéstechnikai tanácsok – Vészfékezés
Mire figyelj? Hogyan tudod csökkenteni a baleset esélyét?Összeszedtük neked, hogy mire kell ügyelned gurulás közben (is).
Először a hátsó féket kezded el nyomni. Ilyenkor a motor hátulja kissé összeül, stabilizálódik. A kerék blokkolását el kell kerülnöd, hiszen úgy a motor kevésbé lassul, ráadásul irányíthatatlanná is válik, és megpróbál kitörni oldalra. Finom lábmunkával a blokkolás határán tudod tartani a gumit.
Vezetéstechnikai tanácsok - Motorozás kanyargós hegyi utakon
A közút nem versenypálya. Ez a legfontosabb szabály. A motoros balesetek nagy része elkerülhető lenne, ha a motorosok csak zárt pályán feszegetnék a fizika határait.
A közút nem versenypálya. Ez a legfontosabb szabály. A motoros balesetek nagy része elkerülhető lenne, ha a motorosok csak zárt pályán feszegetnék a fizika határait. Egy kisodródás, elcsúszás nem feltétlenül hordozna magában súlyos következményeket, de a fákkal, szalagkorláttal, vétlen autósokkal teli országúton beláthatatlanok a következmények. Ha mégis ott szeretnéd élvezni a kanyarvadászat szépségeit, légy körültekintő és óvatos, hidd el, megéri.
Vezetéstechnikai tanácsok - Hogyan motorozz utassal?
Utassal a hátad mögött motorozni egészen másfajta rutint igényel, mint szólóban falni a kilométereket.
Két személlyel a rugózás puhábbnak érződik, a motor lustábban kanyarodik, mégis hamarabb leér a lábtartó. Ez azért van, mert a hátsó kerékre jutó többletsúly miatt a rugó jobban összeül, és a villaszög is megváltozik. Ilyenkor kell a motor fenekét megemelni a hátsó rugóstag „előfeszítésével”. Rosszabb lesz továbbá a motor gyorsulása, végsebessége, nő a fogyasztása, és a legfontosabb: hosszabb lesz a fékút!
Vezetéstechnikai tanácsok - Defenzív vezetés
Defenzív vagyis védekező vezetési stílus. Ha ezt sikerül elsajátítanod, érdemes motorra ülnöd. Pontosabban: ha nem sajátítod el, nem érdemes motorra ülnöd.
Defenzív vagyis védekező vezetési stílus. Ha ezt sikerül elsajátítanod, érdemes motorra ülnöd. Pontosabban: ha nem sajátítod el, nem érdemes motorra ülnöd. A KRESZ egy jól kitalált, logikus rendszer, ami a közlekedés biztonságát szavatolja.
Vadállatok az utakon!
Egy motorosra számtalan veszélyforrás leselkedik az utakon, de van egy, ami teljesen kiszámíthatatlan: a vadállatokat
Sokszor az állat szalad neki a motorosnak
Rejtőzködő életmódjuk miatt az utolsó pillanatig képesek beleolvadni környezetükbe, mikor meglátod őket, sokszor már túl késő. Ahol az országutat fák, bokrok szegélyezik, számíthatsz rá, hogy állatok élnek, és nem feltétlenül tisztelik a járművek által használt aszfaltozott „ösvényt”.
Téli motorozás
A motoros szezon sokaknak nem ér véget a hűvösebb idő beköszöntével. A téli motorozáshoz ma már nincs szükség öt-hat réteg ruházatra és az átlagnál jóval nagyobb bátorságra, tudásra.
A motoros szezon sokaknak nem ér véget a hűvösebb idő beköszöntével. A téli motorozáshoz ma már nincs szükség öt-hat réteg ruházatra és az átlagnál jóval nagyobb bátorságra, tudásra. Amit viszont érdemes számba venni az az, hogy a 20-30 fokos melegben használt ruházatunk és felszerelésünk megfelel-e Mindenszentek vagy Mikulás környékén is.
A legfontosabb: Ne maradj észrevétlen! Légy feltűnő!
Sötét plexi, beépített napszemüveg
Hogyan csökkentheted a vakító napsugarak hatását?
Az erős napsugarak minden motorosra veszélyt jelentenek
Sötét plexi kontra beépített napszemüveg. Melyik a jobb?
Az egész látómezőt lefedő külső, sötét plexi egységesebb képet ad, ezért a versenyzők esküsznek rá. Zárt pályán állandó körülmények között nincs is hátránya, de közúton, változó fényviszonyokhoz csak a plexi cseréjével lehet alkalmazkodni. Ehhez viszont minden alkalommal meg kell állnod, illetve a víztiszta plexit is magadnál kell hordanod.
Periférikus látás és a sebesség
Mit látsz és mit nem motorozás közben? Összefüggések a periférikus látás és a sebesség vonatkozásában.
Az emberi szem viszonylag kis területet lát élesen, viszont a periférikus látómező akár 180°-os szöget is képes lehet lefedni. Periférikus látásoddal a színeket, formákat kevésbé, viszont a mozgást tökéletesen érzékeled. Motorozás közben így veszed észre az oldalról érkező autókat és egyéb veszélyforrásokat.
Motoros légzsák
A legnagyobb biztonságot egy olyan protektor jelentheti, amely kizárólag baj esetén lép működésbe, azon kívül észrevétlenül lapul.
A közlekedésben a motorosok testi épsége nagyobb kockázatnak van kitéve, mint a személygépkocsival közlekedőké. Míg a fém kaszniban ülőket passzív biztonsági eszközök sokasága (biztonsági öv, energiaelnyelő zónák, fejtámla, stb.) védik, addig a két keréken utazók teste egy baleset során közvetlenül van kitéve sérülésnek.
Mit teszel azért, hogy észrevegyenek?
Milyen legális, és milyen kevésbé legális eszközökkel élhetsz, hogy az autósok tudomást szerezzenek rólad a forgalomban.
Szabályos felszerelések az észlelhetőségért
Láthatósági mellény
Nem elegáns, nem sportos, de nagyon is hatékony ruhadarab. Sötétben és világosban is könnyű észrevenni.
Világos színű bukósisak
A sötét színűhöz képest akár többszörös távolságból kiszúrják az autósok, különösen a tükörben.
Mennyire biztonságos a bukósisakod?
Sokan sokfélét mondanak, valaki a méregdrága verseny bukósisakokra esküszik, de valaki szerint az olcsók is ugyanolyan biztonságosak. Hit kérdése lenne az egész? Nincs valami objektív mércéje a bukósisakok biztonságának? De van!
SHARP
Ez most nem az a bizonyos hiradástechnikai márka, hanem egy szabványrendszer, amivel a bukósisakok biztonságát vizsgálják. Az angol kormány azt sem tudja, mire költse a pénzét, de a sok bugyuta kutatás mellett egy igazán értelmeset is kieszeltek: egységes módszerrel leteszteltek egy rakás bukósisakot, melyik mennyire bírja a gyűrődést.
Mellkasprotektor
Mellkas protektor motorosoknak a bordák, a tüdő és a szív védelmében
Mellkasi sérülések
Az emberi fej ütközésekkel szembeni ellenállóképességét a bukósisakkal lehet fokozni, ugyanerre a test esetében a protektorok hivatottak. Ma már minden épeszű motoros hord térd-, könyök-, váll- és gerincprotektorokat. Mi kellhet még? Motoros baleseteknél egyre gyakrabban fordulnak elő mellkasi sérülések. Egy mellel „levett” autó vagy szalagkorlát súlyos, életveszélyes borda- és tüdősérülésekkel járhat. Hogyan lehetne ezek ellen védekezni?
Láthatósági színek szerepe
Bár a motoron van világítás, és a hangja is sokszor előre felkelti a figyelmet, mégis a feltűnő, jól látható ruházat biztonságosabbá teszi a közlekedést. Miért?
Most kivételesen hagyjuk az elméletet, és nézzünk egyből egy sokatmondó, gyakorlati példát! Vajon milyen távolságról észlelik az emberek az egyes színeket éjszaka?
Kire vonatkozik a buszsáv szabad jelzése?
Buszsáv, szabad jelzés
Lehet, hogy neked egyértelmű, de nézz csak körül, sokaknak fogalma sincs arról, hogy mi a helyes válasz. De nem Ők tehetnek róla. A KRESZ 2010-es módosításánál engedélyezték ugyan a buszsáv használatát kétkerekű motorkerékpárok számára, de arról senki sem beszélt, hogy a közlekedési lámpa „BUSZ” jelzését hogyan kell értelmezni.
Jaj, mentő jön, mit tegyek?
Elméletben mindenki tudja, mit kell tennie, ha megkülönböztető jelzést használó jármű (mentő-, rendőr-, vagy tűzoltóautó van a közelében), de hogy néz ki mindez a gyakorlatban?
A KRESZ ide vonatkozó előírásai elég egyértelműek:
„A megkülönböztető jelzéseket (villogó kék fényjelzést és szirénát vagy váltakozó hangmagasságú más hangjelzést) használó gépjármű, illetőleg minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott) zárt csoportban haladó, megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére minden járművel, minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását - félrehúzódással és a szükséghez képest megállással - lehetővé kell tenni.”
Éjszakai motorozás
10+1 alapszabály, amit mindig észben kell tartanod, ha sötétben akarsz motorozni
1. Milyen gyorsan mehetsz?
Ahol nincs közvilágítás csak annyival menj, hogy a fénycsóvádba kerülő akadályok előtt legyen időd lefékezni vagy kikerülő manővert végrehajtani. Nincs ajánlott sebesség, azt Te döntöd el fényszóród fényereje, szemed képességei és motorozási tudásod alapján.
Egy súlyos tévhit a bukósisakokról
Vajon a bukósisaknak kell egyben maradnia vagy annak, ami benne van? Esetleg mindkettőnek?
Egy netes fórumot böngészve megakadt a szemem egy hirdetésen: motorozáshoz használt második világháborús páncélsisak eladó.
Az, aki ezt a sisakot megveszi, valószínűleg úgy gondolkodik róla, hogy ha a katonát megóvja egy lövéstől, akkor őt is meg fogja védeni egy kis balesettől. Pedig nem, mert nem erre tervezték. Lehet, hogy egy puskagolyó lepattan róla, de egy pótos IFA nem.
Autós-motoros párbeszéd
Motorosok hívták fel az autósok figyelmét a KRESZ legfrisseb módosítására
A KRESZ 2012 szeptemberi – egyik – módosítása értelmében az autósoknak többsávos autópályán és autóúton torlódáshoz érve egy szabad, úgynevezett mentősávot kell kialakítaniuk a legbelső és a közvetlen mellette levő sáv között. Erre azért van szükség, hogy a forgalmat ellenőrző, útfenntartó, esetleges balesetnél közreműködő mentő járművek akadálytalanul haladhassanak és végezhessék munkájukat.
Amikor előre tudod mi fog történni
BMW ConnectedRide / ConnectedDrive program
Ha még kezdő vagy, gyakran meglep, ha már régóta motorozol megszoktad, hogy az autósok néha nem veszik észre a motorosokat az úton. Sok esetben a motoros is ludas egy-egy kényes szituáció kialakulásában, amikor azt feltételezi, hogy az autósnak „tudnia kellene” az Ő kicsi, fürge, és nehezen észlelhető járművének pontos helyeztéről és mozgásáról. Mindez megelőzhető lenne, ha a négyerekűen vezetői könnyebben, hamarabb tudomást szerezhetnének a forgalomban a közelükben haladó, vagy útjukat keresztező motorosokról.
A Nem gondoltam volna-effektus
Motoros baleset-megelőzés
Sokszor elbeszélgetek autós-motoros karambolok elszenvedőivel, kíváncsi vagyok, mi és hogyan történt velük. Nem azért kérdezősködök, mert imádom a véres történeteket, egyszerűen tanulni akarok az esetből, hogy velem ne történhessen hasonló. Ha a sztorik hallgatása közben minden alkalommal kaptam volna egy húszast, amikor elhangzott egy „Nem gondoltam volna...” kezdetű mondat, már rég tőlem kérnének kölcsön a Bankok.
A motorozás nem veszélyes! ...legalábbis akkor, ha ésszel csinálod
Hogyan lehet évtizedekig balesetmentesen motorozni? Nézd meg, mire figyelnek azok, akiknek sikerült!
Szimcsák Attila, a Rhino Tours túravezetője
42 éves, 37 éve motorozik
Több mint 300 000 km-t tett meg komolyabb baleset nélkül
A legfontosabb, hogy képes legyek maximálisan koncentrálni. Ezekre figyelek:
2013-as motoros jogosítvány kategóriák
Motoros jogosítvány kategóriák
2013 január 19-én vezették be hazánkban az új motoros jogosítvány-rendszert. Célja egyértelműen a baleseti statisztikák kedvező irányú változtatása lenne. A fokozatosság elvére való törekvés dícséretes, biztosan megalapozottabb tudást szereznek majd a valamikori nagymotorosok, de azt azért nem árt megjegyezni, hogy a közúti balesetek csupán töredékéért felelősek nagymotorok vezetői.