A motorozás nem veszélyes! ...legalábbis akkor, ha ésszel csinálod
Hogyan lehet évtizedekig balesetmentesen motorozni? Nézd meg, mire figyelnek azok, akiknek sikerült!
Szimcsák Attila, a Rhino Tours túravezetője
42 éves, 37 éve motorozik
Több mint 300 000 km-t tett meg komolyabb baleset nélkül
A legfontosabb, hogy képes legyek maximálisan koncentrálni. Ezekre figyelek:
- Mindig kipihenten indulok motorozni
- Túra közben is elegendő mennyiségű vizet fogyasztok, hogy ne fájjon a fejem és a figyelmem ne essen szét
- Az egész év során fogyasztok vitaminokat, ezek különösen fontosak a koncentrációs képesség fenntartásához
- A felszerelésem legyen megfelelő az adott körülményekhez: ne fázzak, ne izzadjak, ne legyen kényelmetlen
- Az útvonalat előre megtervezem, ne érjen meglepetés, kevesebb legyen a stresszhelyzet (ez nélkülözhetetlen, hiszen túraszervező-vezető vagyok)
- A feleségemmel van egy megállapodásunk: túra előtt egy nappal már nem fordulhat elő nézeteltérés, veszekedés. Ha feszülten indulsz útnak, képtelen leszel a motorozásra koncentrálni!
Csetneki István, biztosítási szakértő
56 éves, 44 éve motorozik
Több mint 600 000 km-t tett meg
Arany Meritum díjat kapott a FIM Rallyn (18 FIM Rallyn vett részt)
Baleset: 18 éves korában lovaskocsit ért utól, lábtöréssel végződött,
32 évesen olajfolton 16-an csúsztak el, de senkinek semmi baja nem lett
- A legfontosabb az, hogy jól látható legyek és én is mindent lássak, észrevegyek!
- Bármilyen meleg is van, láthatósági mellényt viselek még robogón is
- Mindig azt feltételezem, hogy a másik nem vesz észre
- Ha az autósorok között előremegyek, alacsony sebességgel teszem
- Mindig kis sebességkülönbséggel megyek el a járművek mellett, autópályán is visszaveszem a gázt, ha például egy kamion mellet haladok el
- Egy-két ujjam mindig a féken van, folyamatos „fék-készültségben” vagyok
- Ha nagyon szűk a hely a sorok között, behajtom a tükröket, hogy biztosan elférjek
Harkály László, egészségtréner
62 éves, 48 éve motorozik
Több mint 500 000 km-t tett meg komolyabb baleset nélkül
Baleset: 26 évesen 50 köbcentis motorral ment, nem adták meg az elsőbbséget, 29 évesen országúton egy buszt előző Wartburggal akadt össze, porcleválással megúszta (A láthatóság segített volna, de akkor még nem volt kötelező a lámpa használata. Ő az eset óta mindig használ fényszórót, pedig akkor még nem volt kötelező.)
Mindig ellenőrzöm a motoromat, ha elindulok:
- Picit húzok az első féken, lenyomom a hátsó féket induláskor
- A nyomást a gumiban időnként megnézem, külünösen tavasszal, mielőtt először elindulok
- Öreg, megkeményedett, kopott gumival nem indulok el
- Tavasszal még nem úgy megyek, mint ősszel. Nem cikázom rögtön az autók között, minden évben gyakorolni kell egy kicsit
- Mindig megadom a “balkéz szabályt” is!
- Álló kocsisor mellett csak nagyon lassan megyek el. (Lépett már elém busz mögül gyerek, de sikerült elkerülni a balesetet.)
- Mindig mindkét tükörben nézem, mi történik körülöttem. Nekem folyamatosan 360 fokban kell látnom!
- Soha nem indulok el közvetlenül vita vagy veszekedés után
- Jó a felszerelésem, nem sajnálom a pénzt jó sisakra, ruhára
- A biztonság a fejedben van – te vagy az, aki ellenőrzi a dolgokat, te nézel előre-hátra!
- Amikor már úgy érzed, hogy nagyon penge vagy a motorozásban, na akkor vedd vissza egy kicsit a gázt!
Somorjai István, motoros újságíró, túravezető
41 éves, 30 éve motorozik
Több mint 200 000 km-t tett meg komolyabb baleset nélkül
Én a következő 3 alapszabályt mindig betartom. Ennek köszönhetem, hogy 3 évtized budapesti motorozás után ezeket most leírhatom neked!
- Jobbkezes utcában benézek balra is. Mert mi van akkor, ha nem adják meg nekem az elsőbbséget? Ami autóval egy kis koccanás, az motoron lehet egy törött láb vagy ki tudja még mi. „Az autós volt a hibás!” – hányszor hallottam ezt a mondatot pórul járt motorosoktól. De őszintén: a biztosítón kívül ez kit érdekel? Engem egyszer egy halottaskocsi majdnem elgázolt így. Na, az lett volna a helyszínelés!
- Soha nem rajtolok el egyből a zöld lámpára. A motor, még a legkisebb is állva hagyja az autókat indulásnál. Ha kiugrasz a lámpánál, pont téged fog elgázolni az a barom, aki még megpróbál keresztben 80-nal átérni a sárgán, de nem sikerül neki. Lehetsz az első, de alaposan nézz körül, nehogy elcsapjanak! Sok ismerősömmel megtörtént, néhányszor kis híján velem is.
- Tudomásul veszem, hogy nem látnak! Ez azért van, mert az autósok a szemükkel autó méretű vagy annál nagyobb tárgyakat keresnek (főleg a motoros idény kezdetén), ezért néha úgy siklanak át egy motoros látványán, mintha ott se lenne. Ha ezt a tényt hajlandó vagy elfogadni ahelyett, hogy minden alkalommal felháborodsz rajta, sokkal ritkábban kerülsz veszélyes helyzetekbe.
Te is láthatod, nem ritka az olyan motoros, amelyik hosszú évtizedeken és százezer kilométereken keresztül balesetmentesen motorozik. Mi a közös bennük? Mindegyiküknek van valamilyen stratégiája a túlélésre. Sokban hasonlítanak az elképzeléseik, bizonyos dolgokban egy az egyben ugyanazt gondolják. Érdemes tehát a rutinos „öreg rókákra” figyelni és hallgatni, nem véletlen, hogy mai napig motoron ülnek!